Samla arter med 4B

Panda Planet följer med klass 4B i Kevingeskolan på deras första samling av arter. EU och FN jobbar nämligen med det som kallas biologisk mångfald. Alla växt- och djurarter är viktiga och behövs! För att lära sig mer kan skolklasser vara med och utforska området runt sig. Sen går klassen in på www.biodiversitetsdagen.se och berättar vilka arter de hittat. Är din klass med? 

Ut i skogen

Idag är ingen det minsta försenad. Och vädret är på gott humör (igår snöade och haglade det). Och snacka om tajming: När alla samlas i klassrummet på morgonen berättar läraren Malin att skolan precis har köpt in nya iPads. Dem ska barnen få använda för att fota arterna med. Malin delar ut plastfickor att lägga ner växter i. Dags att promenera iväg! 

Skogsområdet ligger precis intill några boendehus. Det gör det extra klurigt, eftersom många odlade växter spritt sig ut i skogen. Men de växterna får faktiskt också vara med.

Nu är det lite repetition av allemansrätten som gäller. Vilka växter får man bryta av och ta med i plastfickan? Barnen har bra koll: Inte bryta kvistar. Och plocka markens växter försiktigt, så att inte rötterna åker med. 

Efter en halvtimmes letande har klassen hittat allt från vitsippor och vårtrötta myror till tussar från en dödad hare! Tussarna får bli kvar i skogen och själva haren syns inte till. Den har nog räven haft till middag igår, kommer de fram till. 

Alla blir förvånade över en vissen ros som någon hittar. Växer de här? Njae, vi kommer fram till att någon måste ha haft den inomhus, och slängt ut den när den vissnade. Hur som helst så ska den med till klassrummet. För vacker är den fortfarande, konstaterar tjejerna. 

Tillbaka i klassrummet

Nu går alla barnen in på www.biodiversitetsdagen.se och börjar registrera sina arter. Det blir lite klurande... 

– Vad är det här för blomma? Är det här en blåsippa? 
– Är det nån som känner igen den här svampen?
 
– Va? En svamp på våren?
– Får jag behålla den här rosen som jag hittade? 

Idag var de vid den närmaste skogsdungen. Nästa gång ska 4B undersöka skolgården och se vilka arter som finns där. Sen väntar utflykt till ett naturreservat med en liten sjö. Där väntar nog både vattensalamandrar och iglar på att håvas upp och undersökas. Och ett och annat vasstrå kommer nog få följa med hem till klassrummet.

Fram till dess får 4B i uppgift att hålla ögonen öppna när de går till och från skolan. De kan logga in på www.biodiversitetsdagen.se när som helst, och fylla i nya arter som klassen upptäckt. Och tävla mot andra klasser i Sverige. Vem upptäcker flest arter? Är det din klass? Eller blir det 4B i Kevingeskolan? Kolla med din lärare om ni kan vara med och utmana.  

 

 

Samla arter med 4B
JOHAN: Man tar ett steg ut i naturvärlden, och det finns inget stopp utan hur mycket som helst att upptäcka. Det är frihet. VICTOR: Man blir tryggare i naturen. Vi är ju faktiskt fortfarande djur, men har glömt det lite.
MOLLY: En räv vore riktigt kul att träffa på. ANAHITA: Ett lodjur - jag har läst om dem och de verkar intressanta.
ANAHITA: Min familj har slutat åka mycket bil, vi cyklar och går mer. Och så vill man bara säga åt alla världens presidenter att sluta med alla utsläpp. VICTOR: Jag åker mycket buss. JOHAN: Vi slänger inte mat utan gör alltid matlådor.
MOLLY: Jag gillar att ha på mig kavaj, så vem vet, jag kanske kan bli statsminister och rädda miljön. VICTOR: Jag vill hjälpa barn i andra länder. JOHAN: Jag tänkte bli kyckling, haha.