100 arter

1 2 3 4
INTE OKEJ!
100 arter
Snabba fakta

Priceless or Worthless?
På engelska betyder detta "ovärderlig eller värdelös?" Det är titeln på en bok som handlar om de 100 mest utrotningshotade djuren och växterna. Eftersom de inte direkt är till någon nytta för oss människor, så riskerar de verkligen att ta slut och försvinna från jorden.

I boken kan man även läsa om djur och växter som tyvärr har tagit slut och försvunnit från jorden. Men man kan också läsa om flera arter som faktiskt har räddats! Djur och växter är ovärderliga och det vill de 8000 forskarna påminna oss om!

För ett par år sedan gjorde 800 forskare en bok tillsammans. Den handlar om 100 djur och växter som riskerar att försvinna.

Djur som behöver räddas

Bambulemuren, javanoshörningen, sifakalemuren och sköldpaddan på bilderna är bara några av de arter som finns med på listan, som faktiskt blivit en hel bok.

Boken heter Priceless or Worthless? och den handlar om de arter som kan ta slut om vi inte räddar dom.

Följ länken för att bläddra i boken och titta på de 100 arterna http://viewer.zmags.com/publication/44234ae6#/44234ae6/1

Djur som försvunnit

Tyvärr har en del djur blivit utrotade och försvunnit för gott. Numera finns till exempel javatiger, pinta jättesköldpadda och pungvarg bara på bild. Såhär såg djuren ut:

Foto: javatiger © WWF-Canon / Helmut Diller

Foto: pinta jättesköldpadda © Martin Harvey / WWF-Canon

Foto: pungvarg © WWF-Canon / Helmut Diller

Djur som blivit räddade i sista stund

Vi kan rädda djuren. Här är exempel på några djur som nästan tagit slut, men som blivit räddade av oss människor!

Foto: przewalskis vildhäst © David Lawson / WWF-UK

Foto: lejontamarin
© Juan Pratginestos / WWF-Canon

Foto: maurutius falk © WWF / Olivier LANGRAND

Foto: knölval © Sylvia Earle / WWF-Canon

Przewalskis vildhäst försvann från det vilda, men räddades med hjälp av vildhästar i djurparker! Hör berättelsen från Nordens Ark.

Vad tror ni den här lemuren tycker om att vissa av hans lemur-släktingar riskerar att ta slut?

Skriv din egen pratbubbla
Spara och dela

Det räcker!

Alla djur år ju så söta

Börjar nästan att gråta. Kan man inte sluta utrota djur.

jag står inte ens ut med tanken av att många djur kan vara utrotade snart

jag vill INTE att flera arter ska dö ut det har försvunnit tillräckligt!

jag tycker att Djuren är lika värda som vi

Så söta

Dom så söta

dom är så söta

Tår

stackars dom

ja det holler jag med alla djuren ska inte bli hotade

JAG HÅLLER MED ALLA. DET ÄR VERKLIGEN SYND OM ALLA DJUR SOM HOTAS ATT FÖRSVINNA FRÅN VÅRAN PLANET!!!

det är hemskt att meniskor kan göra något så dumt

så söta och rara djur, vad kan dem ha gjort för dåligt? Försvarats sig! PUHF

Vad har de gjort bara för att de inte är människor får man inte behandla dem så här.

jag GRÄT när jag såg det här!!!

Varför ska man döda alla stackars djur?

jag vill inte att man ska skjuta djur. Jag vill inte vara världens farligaste djur.

Stackars djur!!! JAG kommer att gråta om det händer!!!

det är dåligt att dom sjuts

domsom är så söta borde vell inte skjutas:(

Djjur är som människor! Tänk om djuren kom och utrotade oss!! Vi borde hjälpa varanndra i stället för att död varann♥

En hel BOK! Nu MÅSTE vi ta tag i det här!

en hel bok??!!! nu får vi ta tag i det här

så sööööt

Varför? Mycket många

Såå himla många!:( Varför?

är en stor hink som vi har lagt en träd bit på och bundit fast en ståltråd på som vi sätter mat på. Där ramlar mössen och råttorna ner och sen släpper vi ut dom i skogen istället för att döda dem. Så ta del av det här om ni har mycket möss och det funkar faktiskt har tagit 7 elr 8 st.

Alltså varför göra något sådant. det är ju onödigt och dumt att djur dör ut. Jag älskar alla djur stora som små Pung vargen är jätte fin men dog ut pågrund av tjuvjakt och för mycket jakt på den. Om fler dör ut kan andra dö ut också för dom lever på varandra kan man säga. Närings kedjan dör ut och till slut finns det inget liv på jorden. Så sluta döda djur tjuv jägare alla djur här på jorden behövs annars kan vi också dö ut en dag. Det vill väl inget att det ska hända. Men dom enda som kan förhindra det är att hindra tjuvjägare och minska på jakten. Här i i svergie är det dåligt på björn nu. Hästar ska få leva fritt absolut om dom redan gör det. Så tänk på det si som dödar insekter och andra djur utan anledning. Vi har gjort en hemma gjord råttfälla. Det

lite konstiga ögon men ändå så söt

Det är så fina bilder!

Istället för att göra så djur utrotas kan man ju lika gärna göra så det bara blir fler och fler av djursorten! eller vad tycker ni?

det är inte okej

tur att den pzerevaliska vildhästen finns kvar!

Varför använder inte folk hjärnan och inte gör saker som riskerar helt unika arter att försvinna, vi har ju faktist fått en hjärna av en viss anledning.

Hatar att Djurarter utrotas!:(:( blir så himla ledsen!

HATAR att djurarter utrotas!

HAHA KOLLA PÅ MN PRATBUBBLA xD

söt!!

Jag undrar vad han ser på!?

Så ***** synd asså

hej!! jag han inte fixa mig

Kollat igenom boken men förstod inte så mycket för det var på engelska :( men det är synd att så många fin arter ska försvinna. Sen en cool bild :D på lemuren :D

kp

Sidor